2012-10-24

[taxi Logistics] Wstępna analiza problemu

Cel pracy

Celem pracy jest implementacja systemu wspomagającego przekazywanie zleceń przewozu dla
korporacji taksówkarskich bądź firm logistycznych.

Założenia ogólne systemu

W założeniu zlecenia mają być przekazywane przez operatora systemu z wykorzystaniem systemu GIS
do urządzeń mobilnych zamontowanych w taksówkach.

Funkcjonalność systemu obejmuje: monitorowanie pozycji i stanu taksówek (zajęty/wolny/gotowy/
po pracy itp.), określenie celu oraz wyznaczanie optymalnej trasy, wycenę kosztów oraz czasu
przewozu, tworzenie statystyk itp.

Wstępna architektura systemu

System składać się będzie z dwóch modułów głównych:
1) Serwer główny – na którym osadzona będzie aplikacja przeglądarkowa (webowa)
obsługiwana przez operatora w centrali.
2) Rozproszony moduł urządzeń mobilnych zainstalowanych w pojazdach/taksówkach;

Opis modułów i ich funkcji


Serwer:

  • Aplikacja przeglądarkowa.
  • Ma udostępniać prosty moduł monitorowania pozycji taksówek na mapie 
      • automatyczna aktualizacja pozycji co jakiś czas - kilka sekund 
      • w podziale na regiony/obszary mapy (miasto).
    • Po wybraniu opcji "monitoring" wyświetla się opcja wyboru regionu 
      • regiony zdefiniowane statycznie w opcjach aplikacji
    • Po wyborze regionu wyświetla się mapa (google maps) regionu z dostępnymi ("on-line" pojazdami);
      • Przy każdym pojeździe ma wyświetlić się jego aktualny status (zajęty/wolny/gotowy);
      • Opcja - obok wyświetla się lista wszystkich pojazdów z ostatnią (wysłaną do serwera) pozycją - status pojazdu "po pracy";
  • Moduł określania celu i wyznaczania najbliższego pojazdu
    • Po wybraniu opcji "wprowadź cel" wyświetla się formatka wprowadzenia celu przejazdu (adres docelowy);
    • System (przy pomocy dostępnych, darmowych bibliotek programistycznych google) wyszukuje wolne pojazdy (status "wolny/gotowy") i wyznacza trasy;
    • Wyniki wyświetlane są na zdefiniowanej obok liście :
      • Lista zawiera:
        • Id pojazdu
        • Czas przejazdu
        • Długość trasy
        • Status pojazdu
      • Lista posortowana jest wg rosnącej wartości czasu przejazdu i długości trasy
    • System wysyła propozycję trasy do klientów mobilnych:
      • [wybór] Automatycznie dla pierwszych z listy (np. 3);
      •  [wybór] dla wszystkich pojazdów z listy;
      • [wybór] dla wybranych pojazdów z listy;
    • Opcja: wyznaczenie kosztu przejazdu:
      • Wymagane średnie spalanie dla pojazdu
      • [opcja] wymagana informacja na temat przejezdności/przepustowości ulic wyznaczonych dla trasy;
  • Moduł statystyk:
    • [?] zastanowić się co możemy zapisywać i prezentować w tym miejscu;
    • [?] ilość przejazdów (tras) danego pojazdu
    • [?]średnie spalanie pojazdu

Klient mobilny:
  • Urządzenie mobilne z systemem Android
  • Klient wysyła co jakiś czas informacje do systemu:
    • Status (automatycznie)
    • Pozycja (automatycznie)
    • Akceptacja/ rezygnacja z trasy (ręcznie)
    • Odbiera propozycje trasy wyznaczone przez system;
    • Akceptuje lub odrzuca trasę proponowaną przez system
    • Po akceptacji klient pobiera dane na temat trasy przejazdu i prezentuje ją na mapie
    • Podstawowe dane na temat trasy:
      • Id/nazwa trasy
      • Adres
      • Nazwa klienta/firmy
      • Średni czas przejazdu
      • Średni koszt przejazdu

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz